Παραδίδεται η «χρυσή γραμμή» Μετρό Ντόχα ,Κατάρ

Geomeletitiki.gr > Uncategorized > Παραδίδεται η «χρυσή γραμμή» Μετρό Ντόχα ,Κατάρ

Η ΑΚΤΩΡ ως επικεφαλής (leader)  πολυεθνικής κοινοπραξίας εταιρειών “ALYSJ”, έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου Χρυσής Γραμμής του Μετρό της Ντόχα, πρωτεύουσας του Κατάρ, με προϋπολογισμό 3 δισεκατομμύρια δολλάρια. Η κοινοπραξία ALYSJ απαρτίζεται από 5 εταιρείες από 4 διαφορετικές χώρες: ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – Ελλάδα Larsen & Toubro Limited – Ινδία, Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi A.S. – Τουρκία, Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA – Τουρκία, Al Jaber Engineering LLC – Κατάρ.

Το έργο της «Χρυσής Γραμμής» αποτελεί με διαφορά το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του Μετρό της Ντόχα. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει το υπόγειο σύστημα μεταφορών της Κεντρικής Ντόχα και αποτελεί τμήμα του ολοκληρωμένου Σιδηροδρομικού Δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος Μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για
το 2030.

Το μεγαλύτερο κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό της πρωτεύουσας του Κατάρ σε πρώτη φάση θα διαθέτει τρεις γραμμές μήκους 100 χιλιομέτρων με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε τέσσερις, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς .Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκαν ταυτόχρονα έξι μηχανημάτα ολομέτωπης κοπής TBM, ή γνωστοί «Μετροπόντικες».

Ένα τεχνολογικός «άθλος» που επιτεύχθηκε νωρίτερα από τον συμβατικό χρόνο παράδοσης που ήταν 16,5 μήνες !!! καθώς έπρεπε να συγχρονιστούν  και να λειτουργήσουν αρμονικά 13.580 εργαζόμενοι από 58 χώρες αλλά και να αντιμετωπιστούν κατασκευαστικές προκλήσεις που οφείλονταν στο ασβεστολιθικό υπέδαφος και στις υπόγεια αποθέματα υδάτων.Xρόνος ρεκόρ παράδοσης ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα ελληνικά δεδομένα για το μετρό στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη. Η κατάσταση, βέβαια, είναι πολύ διαφορετική απ’ αυτή που επικρατεί στη χώρα μας τόσο γεωλογικά όσο και πολιτικά αλλά και πάλι οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες

 

 Η αρχιτεκτονική της «Χρυσής Γραμμής»
Οι γραμμές του Μετρό της Ντόχα βασίστηκαν αρχιτεκτονικά σε πρότυπα που προετοίμασε η Qatar Rail και η UN Studio με στόχο να επιτευχθεί μία βασική κοινή αρχιτεκτονική ταυτότητα για το μετρό της Ντόχα.

Επιδίωξαν επίσης να προσδώσουν διαφορετικό χαρακτήρα σε κάθε σταθμό μέσω φινιρισμάτων δαπέδου, μοτίβων, γεωμετρίας και  χρωμάτων διατηρώντας πάντα την βασική αρχή. Δηλαδή, ενώ το δάπεδο είναι κοινό για όλες τις γραμμές του μετρό, τα υλικά που βρίσκονται μέσα αλλάζουν χρώμα σύμφωνα με το χρώμα της κάθε γραμμής. Έτσι, το δάπεδο της «Χρυσής Γραμμής» περιέχει αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό. Παράλληλα, τους τοίχους των σταθμών της «Χρυσής Γραμμής» κοσμεί μεταλλικό χρυσό πλακάκι, ειδικά παρασκευασμένο για το Μετρό της Ντόχα.

Οι χώροι των σταθμών θυμίζουν τα παραδοσιακά Caravanserai, τους χώρους δηλαδή στους οποίους τα «καραβάνια» έκαναν στάση για ανάπαυση ,ανάκτηση δυνάμεων στη διάρκεια του ταξιδιού τους. Διαθέτουν επίσης ειδικά διαμορφωμένο χώρο για προσευχή αναπόσπαστο μέρος της θρησκευτικής ταυτότητας των μουσουλμάνων .

Στις αποβάθρες των σταθμών επαναλαμβάνεται σε μεγάλο βαθμό η γεωμετρία των θόλων, ενώ έχουν ενσωματωθεί βιτρίνες που θα φιλοξενούν ιστορικά εκθέματα .

Αναφορές γίνονται και στη βαθιά ριζωμένη κουλτούρα των «μαργαριταριών» καθώς όπως καθώς κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.

Τα στέγαστρα εισόδου των σταθμών έχουν σχεδιαστεί ομοιόμορφα σε όλες τις γραμμές έτσι ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα.

 

Το ανθρώπινο δυναμικό

 

Η πρόκληση του συντονισμού των χιλιάδων εμπλεκομένων μελών ήταν επιτυχής καθώς λειτουργήσαν υπό ένα ενιαίο  οργανωμένο πλαίσιο ανεξαρτήτως γλωσσικών  ,πολιτισμικών νοοτροπιών, κοινωνικών και εθνικών αντιλήψεων.

Εφαρμόστηκαν μια σειρά διαδικασιών για την αντιμετώπιση πολύπλοκων θεμάτων όπως πχ το ζήτημα της γλώσσας και της επικοινωνίας, με τη δημιουργία κατάλληλων προγραμμάτων εισαγωγής (induction) στο έργο.Ρυθμίστηκαν ταξιδιωτικές διαδικασίες, χρησιμοποιηθήκαν προγράμματα διαχείρισης και διοικητικής μέριμνας πολλαπλών τοποθεσιών/εργοταξίων.Αντιμετωπίστηκαν θέματα διατροφικών συνηθειών, εθίμων και περιβαλλοντολογικών συνθήκων

Υπήρχε μια  συνεχής μέριμνα της κοινοπραξίας για την ορθή διαχείριση των θεμάτων Ανθρωπίνου Δυναμικού και Διοίκησης, πάντα σε συμμόρφωση με την ισχύουσα στο Κατάρ νομοθεσία.